’’Een fijne plek om te ontdekken, te leren en elkaar te inspireren’’


Rekenbeleid

Onze school vindt het erg belangrijk dat ieder kind individueel gericht aan het werk gaat en op zijn eigen niveau les krijgt. In ons rekenbeleidsplan wordt uitgelegd hoe wij te werk gaan op het gebied van rekenonderwijs. Met ons plan hopen wij kinderen goed rekenonderwijs te kunnen bieden en de rekenresultaten omhoog zien gaan.

 

Als school zijnde hebben wij als doel, de kinderen op te voeden tot maatschappelijke burgers. Om maatschappelijk goed te kunnen meekomen met de rest van de burgers is rekenen dus van groot belang. Daarom werken wij vanaf groep 1/2 tot en met groep 8 met de methode ‘De wereld in getallen’.

 

Om de lessen leuker en uitdagender te maken werken wij veel met beeldvormers. Dit kunnen voorwerpen, tekeningen, foto’s, een interview, teksten of bijvoorbeeld een toneelstukje zijn. Deze beeldvormers komen niet voort uit de methode maar voegen wij zelf toe aan de lessen. Wel sluiten de beeldvormers aan op het thema waar de methode mee werkt. Ook proberen wij, als de methode dit niet doet, om de lessen realistisch te maken voor de kinderen. Dit met de reden om kinderen te motiveren en het rekenen leuker te maken. Wij willen graag dat kinderen plezier hebben in het rekenen. Ook gebruiken wij groepsoverzichten, groepsplannen en handelingsplannen, zie het beleidsplan voor verdere uitleg.

 

Er is gekozen voor de methode ‘De wereld in getallen’ vanwege de rekenvisie dat ieder kind op zijn eigen niveau rekent. Dit biedt de methode aan op drie niveaus:

Niveau 1: Minimum. Dit niveau is gekenmerkt door middel van één ster. De kinderen die in deze niveaugroep vallen krijgen verlengde instructie en een bijwerkboek.
Niveau 2: Basis. Dit niveau is gekenmerkt door middel van twee sterren. De kinderen die in deze niveaugroep vallen doen klassikaal mee en kunnen vervolgens zelfstandig aan het werk.
Niveau 3. Plus. Dit niveau is gekenmerkt door middel van drie sterren. De kinderen die in deze niveaugroep vallen kunnen zelfstandig aan het werk.
De kinderen werken continu op hun eigen niveau. Elk kind wordt uitgedaagd, en dat motiveert!

 

Als school vinden wij het belangrijk om te werken met een doorlopende leerlijn van groep 1 tot en met 8. Sinds augustus 2010 is de ‘Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen’ van kracht. Om de prestaties van leerlingen op het gebied van taal en rekenen te verhogen zijn door het ministerie van OCW referentieniveaus vastgesteld. Deze geven aan wat kinderen in verschillende fasen van hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen. Daarnaast zorgen de referentieniveaus voor een betere aansluiting van het basisonderwijs op het vervolgonderwijs.

 

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar ons rekenbeleidsplan.

Rekenbeleid de kleine wereld.docx (320404)